Als ondernemer is het heel belangrijk: de concurrentie voorblijven. Dit kun je onder andere doen door je concurrentie goed in te gaten te houden. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een concurrentieanalyse. Met die gegevens kun je goed zien op welke vlakken je voor- en achterloopt, maar ook waar jij je concurrentie een stap voor kunt zijn.
Wat is een concurrentieanalyse?
Een concurrentieanalyse is kort gezegd een marktverkenning. Je onderzoekt hierbij je concurrenten. Hierbij kijk je naar de omgeving waarin je bedrijf zich bevindt en vooral naar de concurrenten die in dezelfde markt actief zijn. Je krijgt door een concurrentieanalyse meer inzicht in de markt en de aanwezige partijen.
Je brengt hierbij de zwakke én goede kanten van je concurrenten in kaart zodat jij hieruit beter je positie en strategie kunt bepalen.
Stappenplan concurrentieanalyse
- Beschrijf je bedrijf en dienstverlening.
- Benoem de concurrentie. (Het is handig als je onderscheid maakt tussen directe en indirecte concurrenten.)
- Beschrijf van elke concurrent de strategie en belangrijkste kenmerken.
- Zet al deze gegevens in een duidelijk overzicht zodat je van de markt en elke concurrent een goed overzicht krijgt.
- Bekijk de gegevens, bepaal je strategie en waar jij je concurrenten een stap voor gaat zijn.
Bij concurrentieanalyses wordt vaak gekeken naar succesfactoren en valkuilen. Welke eigenschappen van je bedrijf zijn bepalend voor de doelgroep. Ga na waarom klanten kopen bij een bepaald bedrijf. En ook niet onbelangrijk, ga na waarom klanten juist niet bij een ander bedrijf kopen. Zo kom je achter jouw valkuilen.
Als je een goede concurrentieanalyse hebt gemaakt krijg je een goed overzicht van de markt en de concurrenten om je heen. Je ziet waarom een bepaald bedrijf het goed doet in de markt en waarom een ander bedrijf het juist niet goed doet. Dit is voor jou als starter heel erg nuttige informatie. Met deze informatie kan jij een strategie vormen met een zo groot mogelijke kans op succes!
Wanneer maak je een analyse en wat heb je eraan?
Wanneer maak je een concurrentieanalyse? Het is vooral handig een overzicht van je concurrentie klaar te hebben op het moment dat je gaat starten. Daarnaast kan het ook handig zijn er eentje te maken als je bijvoorbeeld een innovatie wilt doorvoeren. En het is altijd goed om op de hoogte te blijven van wat je concurrenten doen. Dus kortom, maak hem als je jouw bedrijf start, een innovatie wilt doorvoeren en werk hem om de zoveel tijd bij om je concurrenten in het oog te houden.
Vervolgens geeft een concurrentieanalyse je gigantisch veel bruikbare informatie. Je ziet de valkuilen voor je bedrijf, de eigenschappen die je tot succes maken en waar je op vooruit kunt lopen. Het is dus enorm handig om een goede concurrentieanalyse te maken.
Uitbesteden of zelf maken?
Voor starters is het vaak het beste om een concurrentieanalyse zelf te maken, het is namelijk een stuk voordeliger. Dit is in de meeste sectoren ook goed te doen, maar houd wel goed rekening met het feit dat in een goede analyse ook veel tijd gaat zitten.
In heel uitgebreide en complexe gevallen is het daarom geen slecht idee om het uit te besteden. Professionals maken goede analyses en het levert je namelijk nog een groot voordeel op. Een professional is objectief, dit houdt in dat hij kijkt naar de status van je bedrijf ten opzichte van concurrenten zonder, zoals er misschien bij je is ingeslopen, voorkeur.
Zet alle gegevens in een tabel. Wat zijn de sterke en zwakke punten van uw bedrijf en uw concurrenten?
Een voorbeeld van een concurrentieanalyse
Bekijk het voorbeeld van een concurrentieanalyse hieronder. Deze analyse is nog niet enorm gedetailleerd, maar zelfs nu al geeft hij je een goed beeld van je concurrenten. Je kunt nu al zien waar jij je in kunt gaan onderscheiden. Zo zie je dat alle supermarkten slecht scoren op service, hier kun je dus je voorsprong pakken. Ook zie je dat geen van de partijen een goede kwaliteit leveren samen met een goede prijs. Ook hier kun je wellicht je gaatje slaan.
Supermarkt A | Warenhuis B | Supermarkt C | |
---|---|---|---|
Prijs | + | – | – – |
Kwaliteit | – – | – | ++ |
Assortiment | + | ++ | – |
Locatie | – | + | ++ |
Service | – – | – | – |
Bekendheid | + | – | ++ |
Het maken van een concurrentie analyse kan onderdeel zijn bij de start van een eigen bedrijf. Wil je meer weten over het starten van een eigen bedrijf? Lees dan; Eigen bedrijf starten, zo doe je dat!