Het bepalen van je uurtarief, voor veel starters en ZZP’ers is dit erg lastig. Een te hoog tarief schrikt af terwijl te laag je niet genoeg oplevert. Je moet dus goed hebben nagedacht over je uurtarief. Hier een paar tips om je uurtarief te bepalen.
Niet te hoog of te laag
Je wilt niet buiten de markt vallen, een te hoog of te laag uurtarief kan hiertoe leiden.
Een te hoog uurtarief schrikt namelijk potentiële klanten af. Denk maar eens na, zou je zelf voor de duurste optie gaan als er goede alternatieven zijn die een stuk goedkoper zijn.
Aan de andere kant heeft een te laag uurtarief ook zijn mindere kant. Je onderwaardeert je dienst misschien en, hoewel je misschien wel veel klanten trekt, je verdient misschien niet genoeg omdat je per uur te weinig verdient.
Factoren die het uurtarief vorm geven
Om het uurtarief te bepalen zal je rekening moeten houden met een aantal factoren, deze hebben namelijk grote invloed op het uurtarief. Houd dus rekening met de volgende zaken:
- Stel jezelf eens deze vraag: “Hoeveel heb ik nodig om een jaar lang van te leven“. Dit vraagt misschien het nodige rekenwerk maar geeft je wel flink wat inzicht in wat je per jaar moet gaan verdienen. Neem hierbij al je kosten mee, vast en variabel. Gooi je verwachte (wees realistisch) betaalde uren er bij in de berekening, dus het totaal dat je nodig hebt delen door het aantal uur, en je hebt je minimale uurtarief. Dit uurtarief moet je minstens rekenen om niks van levensstandaard in te leveren. (Wat je bij je uurtarief hoger rekent is wat je overhoudt, op papier dan. Hou er rekening mee dat er onverwachte dingen kunnen gebeuren.)
- Om je heen kijken is ook altijd goed. Kijk eens naar de concurrenten om je heen en wat zij vragen voor dezelfde dienst. Zo zie je wat er gemiddeld gevraagd wordt en kun je hier dus goed bij gaan zitten zodat je er niet onder of boven valt. (Bovendien is het altijd goed om een oogje op je concurrenten te houden en waarmee zij bezig zijn, doe dit bijvoorbeeld door middel van een concurrentieanalyse)
- De wet van vraag en aanbod. Het noemen van deze wet alleen al klinkt leuk maar hij kan zeker ook van betekenis zijn voor je onderneming. Doe maar eens onderzoek naar de vraag en aanbod in de markt waarin je je bevindt. Is er veel vraag naar je dienst en maar weinig aanbod, dan kan je het uurtarief misschien wat hoger laten uitkomen. Anderzijds betekent weinig vraag en een breed aanbod wel dat het uurtarief misschien wat lager moet liggen om aantrekkelijk te blijven.
- Nu je weet wat de concurrenten vragen kun je er midden in gaan zitten, lekker veilig. Maar kijk eens naar wat jij kunt bieden. Heb je al veel ervaring en kennis of nog niet zo heel veel? Dit heeft ook invloed op je uurtarief. Kwaliteit is immers altijd iets prijziger.
Variabel uurtarief?
Het kan handig zijn om te werken met een variabel tarief. Reken bijvoorbeeld meer voor spoedopdrachten of geef bij langere of grotere opdrachten een korting.
Hou ook je uurtarief elk jaar weer tegen het licht en bekijk of hem aan moet passen, omhoog of omlaag.