Wat is crowdfunding?


Crowdfunding

Je hoort het de laatste jaren steeds vaker, crowdfunding. Het is een manier om kapitaal op te brengen voor een initiatief zonder dat je hiervoor naar de bank hoeft. Sinds de opkomst van het internet en met name de sociale media is het enorm gegroeid. Dit heeft als gevolg dat er in 2018 in Nederland alleen al 329 miljoen euro is gecrowdfund.

Hoe werkt crowdfunding?

Maar wat is het nou toch precies? Met deze vraag zitten veel ondernemers. Crowdfunding is een manier om geld op te halen, vaak via internet, om jouw project te financieren.

Dit werkt als volgt. Om kapitaal te verkrijgen bied je jouw concept aan op een crowdfunding platform, dit is veelal op het internet. Hierbij vermeld je het bedrag dat je nodig hebt, bijvoorbeeld €40.000, en je stelt de termijn in waarop je het bedrag bij elkaar wilt hebben. Iedereen die het project ziet kan investeren. Pas als 100% van het benodigde bedrag binnen is wordt het ook daadwerkelijk uitgekeerd naar de ondernemer, als dit niet gebeurt krijgt de investeerder zijn geld terug. Verschillende initiatieven zijn ingedeeld in 4 categorieën, deze zijn:

  • Ondernemingen
  • Maatschappelijke projecten – Projecten zoals een speeltuin of schoolproject.
  • Creatieve projecten – Projecten zoals film, muziek en theater.
  • consumentenleningen – Voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of huis.

Crowdfunding is een totaal ander concept dan een lening krijgen bij de bank. Vroeger als je een onderneming of project op wilde starten en je geen startkapitaal had moest je naar de bank om een lening af te sluiten. Tegenwoordig kan dat nog steeds maar heb je nu ook de mogelijkheid om jouw idee op een crowdfunding platform te plaatsen om startkapitaal te krijgen. Via crowdfunding heb je niet één geldschieter maar een grote groep van mensen die allemaal kleine bedragen inleggen. Dit is een heel toegankelijke manier om kapitaal te verkrijgen aangezien je, mede door sociale media, een heel breed en internationaal publiek kunt bereiken.

Waarom zou je investeren?

Het is bekend dat crowdfunding je onderneming kan ‘kickstarten’, maar waarom zou je als investeerder geld stoppen in een project. Dit doe je omdat je op verschillende manieren gecompenseerd wordt. Bijvoorbeeld dat je jouw geld terugkrijgt met rente of dat je meedeelt in de winst van het op te starten project. De verschillende manieren van investeren via crowdfunding staan hieronder uitgelegd.

manieren van investeren:

  • Doneren – Je investering kan een donatie zijn, puur omdat je gelooft in het idee en je het wilt ondersteunen zonder dat je er wat voor terug wilt. Dit gebeurt veruit het meeste bij goede doelen.
  • Sponsoren – Je kunt ook sponsoren, hierbij krijg je in plaats van geld een niet financiële beloning. Denk bijvoorbeeld aan een cd van de band die jij sponsort.
  • Uitlenen – Je leent geld uit aan een bedrijf of particulier, in ruil daarvoor wordt een rente beloofd op de lening.
  • Participeren – Bij deze vorm investeer je in een bedrijf, met als belofte dividend en waardevermeerdering van het aandeel of onder andere obligaties.

Hoe verdient een crowdfunding platform hieraan?

Je zult nu ook wel afvragen hoe een crowdfunding platform hier aan verdient. Dit is vrij simpel, het grote deel van crowdfundingplatformen verdienen hun geld door een eenmalige succesfee in rekening te brengen, deze bedraag meestal 3 tot 7 procent. Deze fee wordt berekend over het totale opgehaalde bedrag. Daarnaast is er een plaatsingsfee en brengen ze kosten in rekening voor publicatie, een afsluitprovisie of maandelijkse administratiekosten.

Crowdfunding in Nederland

Crowdfunding waaide dit decennium over uit Amerika. Vanaf 2010 is crowdfunding ook in Nederland een welbekend begrip. Nog steeds wordt er elk jaar flink meer geïnvesteerd. Zo groeide de bedragen in crowdfunding in 2018 ten opzichte van 2017 met wel 48%, dit bedroeg 329 miljoen euro (volgens crowdfundingcijfers.nl). In 2018 werden bijna 8800 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd.

Je ziet heel duidelijk voorkeuren voor investeringen. 90% van al het geïnvesteerde geld gaat naar ondernemingen. Deze investeringen in ondernemingen hebben een gemiddelde waarde van net iets meer dan €114.000 per succesvol project.

Wel interessant is dat, hoewel veruit het meeste geld voor ondernemingen is, dit nog niet de helft van de projecten bedraagt. Meer dan de helft van de projecten zijn maatschappelijke projecten maar daar gaat maar gemiddeld iets meer dan €3000 naar een succesvol project. Je ziet dus grote verschillen in de gemiddelde opbrengst van ondernemingen, deze is hoog, ten opzichte van de maatschappelijke en creatieve projecten en consumentenleningen.

Ook in het landschap van crowdfunding zie je duidelijke verschillen. Zo bedraagt maar liefst 86% van de crowdfunding markt de vorm lening en maar 4% is een donatie. Je ziet dus dat investeerders er dus vooral ook op vooruit willen gaan.

Previous Eigen bedrijf beginnen? 5 tips
Next Hoe kom ik aan startkapitaal?