Het doel van elke ondernemer, je concurrentie en stap voor zijn. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar kan een hele hoop opleveren. Daarom geven we je vandaag een aantal handige tips waarmee jij je concurrentie te vroeg af kunt zijn.
Lange termijn
Je concurrentie voor zijn is natuurlijk het doel en klinkt heel mooi. Alleen moet dit wel op de lange termijn goed zijn. Soms kun je op de korte termijn winst pakken op je concurrentie maar is dit, als je dit goed doordenkt en rekent, helemaal niet zo goed voor het bedrijf.
Concurrentie in beeld
Om je concurrentie voor te kunnen zijn moet je allereerst weten wie je concurrenten zijn, dit kun je op een aantal manieren doen. Een goede manier om dat goed in beeld te krijgen is door middel van een concurrentieanalyse. Hiermee krijg je een goed beeld van je concurrentie, hun én je eigen sterke en zwakke punten. Zo kun je al goed zien waar je voor kunt gaan lopen en waar je wat in te halen hebt.
1. Onderscheiden van de concurrentie
Je wilt opvallen (op een goede manier in ieder geval). Dit kun je doen met een product dat beter is dan je concurrentie of met een leuke actie waarmee je veel aandacht trekt. (bijvoorbeeld Tesla dat, in samenwerking met SpaceX een Tesla roadster de ruimte in schiet)
Je kunt je met je bedrijf op vele manieren onderscheiden van je concurrentie. Kijk bijvoorbeeld of je op het product een patent kunt krijgen of zorg ervoor dat het bedrijf boven de concurrentie staat vanwege de uitstekende service of stijl. Tevreden klanten komen immers sneller terug.
Ook kun natuurlijk kijken of je met de prijzen voor je dienst je kunt onderscheiden, een lage prijs is natuurlijk erg aantrekkelijk voor de consument. Let hierbij er wel op dat je genoeg marge overhoudt en dat dit op de lange termijn ook nog gunstig is. Je wilt natuurlijk niet je eigen graf graven door de prijzen te verlagen zonder dat het bedrijf het niet aan kan.
2. Wees innovatief
Zelfs het beste product zal ooit verouderd raken, blijf daarom altijd je producten en werkwijze analyseren en verbeter. Je bent hierdoor namelijk altijd bezig met kijken waar je kunt verbeteren en door te innoveren blijf je bij met je concurrentie of ga je zelfs voorlopen.
Naast naar bestaande producten en services te kijken kun je ook naar kansen kijken. Kom je een probleem tegen, denk dan in oplossingen. Kom jij voor een bepaald probleem met de beste oplossing heb je kans dat dit de onderneming veel op zal leveren.
3. Treed in de branche op de voorgrond
Ben jij het vroegst bij alle nieuwtjes en events binnen de branche? Dan levert dit ook veel op. Door informatie door te geven aan potentiële klanten door middel van mailings, sociale mailingen of folders kun je ook veel winnen. Opvallen kun je simpelweg ook doen door als eerste informatie te delen over jouw producten en branche.
4. Beloon klanten
Vanzelfsprekend, je wilt dat klanten terugkomen bij je bedrijf. Veel ondernemers vragen zich af hoe ze dit moeten doen.
Dit kun je handig doen door klanten te belonen met een leuke actie, bijvoorbeeld punten sparen voor toekomstige korting of een andere leuke beloning. Met dit soort acties zorg ga jij ervoor zorgen dat klanten terugkomen!