Een social media kanaal die erg veel gebruikt wordt is Instagram. Voorheen was dit voornamelijk voor het plaatsen van zogenoemde ‘Selfies’, echter momenteel wordt Instagram voor bedrijven steeds vaker gebruikt. In de laatste jaren zijn er dan ook steeds meer functionaliteiten toegevoegd die bedrijven kunnen helpen bij het adverteren. Oftewel een extra manier voor bedrijven om omzet en verkeer te genereren.
Mogelijkheden met Instagram voor bedrijven
Doordat Instagram één van de grootste social media kanalen in Nederland is, kan dit platform mogelijk heel interessant voor je bedrijf zijn. Zo kan je veel bereiken met Instagram. Voorbeelden van doelen waar je Instagram voor kan gebruiken zijn het vergroten van je bereik, naamsbekendheid en zichtbaarheid. Visueel is Instagram een ware toevoeging aan je bedrijfsprofiel.
Voordat je begint met het gebruiken van Instagram voor bedrijven moet je wel een klein onderzoek doen naar of je doelgroep zich op dit platform bevindt. Wanneer er hier sprake van is, maak dan een zakelijk Instagram-account. Hierbij zijn de eerste stappen het invullen van een aantal bedrijfsgegevens.
De onderdelen welke niet op je bedrijfsprofiel mogen ontbreken zijn als volgt:
- Waar staat je bedrijf voor
- Wat biedt je bedrijf aan en wat is het doel met je Instagram-account
- Wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf
- Hoe kan er contact opgenomen worden met je bedrijf
Waar staat je bedrijf voor?
Wanneer een bezoeker op je Instagram-pagina komt, moet deze gelijk zien waar je bedrijf voor staat. Belangrijk is dus dat je biografie ingevuld en up-to-date is. Dit is namelijk gelijk het eerste moment waar je indruk op de bezoeker kunt maken. Geef dus in het kort een duidelijke en correcte voorstelling van je bedrijf. Afhankelijk van je doelgroep is het bepalend hoe je het profiel in elkaar steekt.
Wat biedt je bedrijf aan?
Het is natuurlijk handig voor zowel de bezoekers als voor je bedrijf dat het duidelijk is wat je als bedrijf te bieden hebt op Instagram. Zit je erop om je producten te verkopen of heb je een andere reden waarom je Instagram gebruikt. Andere voorbeelden van redenen kunnen bijvoorbeeld zijn om mensen te inspireren of informeren. Aan de hand van je biografie en je content zal dit duidelijk moeten worden.
Wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf?
Belangrijk is dat je via Instagram duidelijk maakt wat de toegevoegde waarde is van je bedrijf. De vraag die je dan bijvoorbeeld kunt gaan stellen is: ‘Wat maakt het voor bezoekers en volgers aantrekkelijk om je te gaan of blijven volgen’? De meerwaarde van je bedrijfsprofiel moet dan ook in één oogopslag duidelijk zijn. Voorbeelden van toegevoegde waarden die je als bedrijf op Instagram kunt hebben is unieke content, aantrekkelijke foto’s en een extra contact mogelijkheid.
Hoe wordt er contact met je bedrijf opgenomen?
Instagram voor bedrijven kan ook gebruikt worden om bezoekers en eventuele potentiële klanten een extra mogelijkheid te bieden om contact met je bedrijf op te nemen. Zal dit zijn door op je bedrijfsprofiel een telefoonnummer of e-mailadres neer te zetten of mogelijk door ze door te verwijzen naar de direct messages? Laat duidelijk op je profiel de mogelijkheden zien wat betreft het opnemen van contact.
Posten op Instagram
Er zijn diverse mogelijkheden om op Instagram iets te posten. Zo kan je ervoor kiezen om een gewone post te plaatsen met hierin een quote, foto of video die past bij je bedrijf. Gebruik hier vooral je creativiteit voor! Daarnaast kan je een post op Instagram extra bereik geven door hashtags toe te voegen aan je bericht. Gebruik hierbij echter wel een # die past bij je bedrijf of bericht. Afhankelijk van je doelgroep en volgers is er voor Instagram een bepaalde tijd die het meest effectief is. Kijk dus goed naar wat de beste tijd om te posten op Instagram in 2020 is. Daarnaast geeft Instagram je de functionaliteit om Instagram Stories te gebruiken. Met deze functie kan je tijdelijke content op dit social media kanaal plaatsen. Deze content zal 24-uur beschikbaar zijn voor je volgers en zal na deze 24-uur verwijderd worden. Deze functie geeft je de mogelijkheid om een foto of een video van 15 seconde te plaatsen. Voorbeelden van verhalen op Instagram die je als bedrijf kunt toepassen is een preview van een post of video, foto achter de schermen of een mededeling voor je actieve volgers.
Adverteren op Instagram
Naast een gewone post kan er ook geadverteerd worden op Instagram. Het adverteren op Instagram kan op de volgende 6 verschillende manieren. Dit zijn de volgende:
- Instagram foto advertentie
- Carrousel advertentie
- Advertentie met video
- Collectie advertentie
- Instagram stories adverteren
- Adverteren in ontdekken (vergrootglas)
Het meest standaard adverteren op Instagram voor bedrijven is een advertentie voor een foto of post. Hiermee kan je een vierkante of liggende foto promoten om zo extra mensen te bereiken. Een carrousel advertentie is meerdere foto’s en/of video’s in een soort van verhaal waar je doorheen kunt vegen promoten. Ideaal om je verhaal te delen of producten uit te lichten. Per foto of video kan er een Call-To-Action worden toegevoegd om de bezoeker of volger te stimuleren een handeling te doen.
Een andere mogelijkheid is het adverteren via een video. Hierbij kun je een video posten met hoge kwaliteit, die tot 60 seconden lang is. Laat als bedrijf een nieuw product uitlichten door middel van deze video. Met een collectieadvertentie kan je nog beter je mogelijk nog beter je producten promoten. De mogelijkheden van een collectieadvertentie zijn groot en je kan als voorbeeld meerdere video’s en/of afbeeldingen gebruiken.
Als je op Instagram zit, heb je gegarandeerd weleens het vergrootglas gezien waarachter meerdere foto’s en video’s zitten. Het is ook mogelijk om als bedrijf hier tussen te komen. Bereik je doelgroep via advertenties in ontdekken. Als laatste mogelijkheid is er ook de opties om te adverteren via Instagram Stories, dit is één van de nieuwere functionaliteiten van dit kanaal. Het is mogelijk om een video van maar liefst 2 minuten, ook wel 120 seconden te uploaden. Deze zal tussen de eigen verhalen van mensen op Instagram staan.
Voor het adverteren op Instagram is er een koppeling nodig met Facebook. Het is dus van groot belang dat deze koppeling gemaakt wordt via Facebook Ads manager.