Je hebt een fantastisch idee voor een onderneming, je bent overtuigt van het potentiële succes. Wat volgt is de uitwerking van jouw succesformule, in dit proces hoort ook het volgende; het bedenken van de bedrijfsnaam. Hierbij komt allicht meer kijken dan je bij voorbaat had gedacht.
Welke eigenschappen moet je bedrijfsnaam hebben?
Een goede bedrijfsnaam moet natuurlijk blijven hangen, herkenbaar zijn en voor zich spreken. Naast die 3 eigenschappen zijn er nog een aantal eigenschappen waarvan het goed is als jouw naam deze bevat.
Een goede bedrijfsnaam is …
- herkenbaar,
- makkelijk te onthouden,
- voor zich sprekend,
- uniek,
- onderscheidend,
- ongebruikt als domeinnaam,
- passend
1. Herkenbaar
Je wilt natuurlijk dat als (potentiële) jouw bedrijfsnaam zien of ergens voorbij zien komen, dat ze meteen weten dat het om jouw bedrijf gaat en ook meteen weer weten wat jij te bieden hebt.
2. Makkelijk te onthouden
Naast dat de naam herkenbaar is moet hij ook goed blijven hangen in de hersenen van de klant. Zo komt hij/zij sneller bij je terug. Om dit voor elkaar te krijgen kan je gelukkig gebruik maken van een aantal handige trucjes.
Zorg er ten eerste voor dat je naam niet te lang is maar juist kort en krachtig. Daarnaast kan is het ook bewezen dat namen waarin een alliteratie voorkomt beter blijven hangen. Ook kan het goed zijn om een Engelse bedrijfsnaam te kiezen, dit komt op de consument vaak aantrekkelijker over dan een Nederlandse naam. Ook helpt dit als je van plan bent in de toekomst je op de internationale markt te bewegen.
3. Voor zich sprekend
Als een (potentiële) consument jouw bedrijfsnaam ziet wil je dat hij/zij meteen weet wat je te bieden hebt. Zorg er dus voor dat dit terug komt in de naam van je bedrijf. Zo ben middels je naam aantrekkelijker voor jouw doelgroep. Een perfect voorbeeld hiervan is onlinegeschenken.nl. Zij bieden, zoals je al direct begrijpt, online geschenken aan.
4. Uniek
Je mag, volgens de wet, geen merknamen gebruiken die hetzelfde zijn als die van een ander bedrijf, namen die er heel erg op lijken mogen ook niet, ze zijn immers verwarrend voor de consument.
Kies daarom een unieke bedrijfsnaam. Je kan in het Handelsregister van de KvK nagaan of jouw naam al in gebruik is. Zoek hierbij ook op namen die veel op jouw naam lijken en voeg tekens zoals streepjes toe of haal ze weg. Je wilt immers niet dat je er achteraf achterkomt dat er al een bedrijf is met jouw naam maar dan net op een andere manier geschreven.
5. Onderscheidend
In 2018 alleen al schreven meer dan 200.000 mensen zich in bij de KvK, al deze mensen schreven zich in onder een eigen naam. Toch wil je dat jij met jouw naam ertussenuit springt tussen al die namen.
6. Ongebruikt als domeinnaam
We leven inmiddels in een digitaal tijdperk, als winkel kan je bijna niet meer overleven zonder een eigen website. Let daarom bij het kiezen van een bedrijfsnaam ook op het volgende. Is jouw naam al in gebruik als domeinnaam of niet?
Is de naam al gebruikt als domeinnaam dan kan dit misschien in de toekomst negatieve gevolgen hebben, je moet jouw website immers een iets andere naam geven.
7. Passend
Een goede bedrijfsnaam past bij de activiteiten die jouw bedrijf uitvoert en is niet misleidend voor de consument. Bedenk daarom een goede, herkenbare naam die niet anders doet beloven dan wat je aanbiedt!
Wettelijke verplichtingen omtrent de bedrijfsnaam
Naast de bovenstaande aanbevelingen omtrent bedrijfsnamen zijn er volgens de wet ook een aantal eisen gesteld aan jouw bedrijfsnaam. We zijn voor je het wetboek in gedoken en hebben de belangrijkste wettelijke verplichtingen voor je op een rij gezet.
- Het is bij wet niet toegestaan een handelsnaam te gebruiken die al door een ander rechtmatig gebruikt wordt. Ook is het niet toegestaan om een naam te gebruiken die in zeer geringe maten van de andere, al eerder bestaande, rechtmatige naam afwijkt. Dit is om verwarring bij de consument te voorkomen.
- Wanneer lijken namen teveel op elkaar?
Voor de gelijkenis tussen namen wordt vooral gekeken naar de hoofdbestanddelen in de naam, dit zijn de onderscheidende delen van de naam en dus niet de algemeen beschrijvende delen. Voorbeeld: Bij de naam Aydin Personenvervoer is ‘Aydin’ het hoofdbestanddeel en is ‘personenvervoer’ beschrijvend. Tegen het gebruik van personenvervoer zal geen bezwaar zijn maar tegen het gebruik van Aydin allicht wel.
- Wanneer lijken namen teveel op elkaar?
- Het is verboden een bedrijfsnaam te voeren waarin een merk terugkomt waarop een ander bedrijf recht heeft ter onderscheiding van zijn fabrieks- of handelswaren. Ook is het verboden om een naam te voeren die slechts in geringe mate afwijkt van andermans merknaam. Dit alles is om verwarring bij de consument te voorkomen.
- Als laatst is het niet toegestaan om een bedrijfsnaam te hanteren die een onjuiste indruk geeft van je onderneming. De consument mag niet denken dat je je in een totaal andere branche beweegt. Ook dit is om verwarring te voorkomen.
- Niet alle leestekens zijn toegestaan, alleen de leestekens @, &, + en – zijn toegestaan. Gebruik dus niet andere leestekens in jouw bedrijfsnaam.
Wil je in het handelsregister nagaan of er namen zijn die overeen komen met jouw bedrijfsnaam of er heel erg op letten. Gebruik dan de website van de KvK. Hier kan je uitgebreid zoeken in het handelsregister. (Let op! Deze gegevens gelden niet als onderzoek of advies en er worden geen rechten aan verleend.)
Naast het bedenken van een bedrijfsnaam zijn er natuurlijk nog andere zaken die je moet regelen als je een eigen bedrijf start. Meer weten? Lees het volgende artikel; Eigen bedrijf starten, zo doe je dat!