Als je een onderneming start of een nieuw product lanceert wil je graag goed starten en de kans op succes zo groot mogelijk maken. Die kans kun je vergroten door een goed marketingplan op te stellen. Hoe je dit doet? We geven je een aantal stappen die je kunt volgen om tot een marketingplan te komen dat goed in elkaar zit.
Wat is een marketingplan?
Een marketingplan is een bestand waarin je een onderzoekt hoe je een bepaald doel gaat halen en wat je met het bedrijf wilt gaan doen. Je beschrijft hiermee op een duidelijke en overzichtelijke manier aspecten die invloed hebben op het succes van je dienst/product. Je onderzoekt hoe de onderneming het best op de markt in kan spelen en zo het gekozen doel kan halen. Hieruit kun je een marketingstrategie opstellen. Een goed marketingplan vergroot de kans op succes aanzienlijk.
Ook biedt een goede strategie houvast voor in de toekomst, je kan namelijk altijd ergens op terugvallen, en ben je beter voorbereid op veranderingen.
Een goed marketingplan hoeft helemaal niet lang te zijn, je wilt juist dat hij niet al te lang is aangezien je de kern wilt raken. Op die manier kan je het beste de strategie bepalen.
Waarom schrijf je een marketingplan?
Ben je een startende onderneming, wil je een nieuw product ontwikkelen of een nieuwe markt aanboren? Dan kan het handig zijn hier een goed plan voor te maken, een marketingplan.
Je beschrijft hiermee allereerst welk(e) doel(en) je wilt gaan halen. Vervolgens ga je op onderzoek en volg je een aantal stappen die je nuttige informatie op een overzichtelijke manier verschaffen. Hieruit kun je een marketingstrategie opbouwen. Een goede marketingstrategie vergroot de kans op succes aanzienlijk.
Stappenplan marketingplan
Net zoals bij elk ander onderzoek is het erg nuttig om in stappen en onderdelen te werken. Hiermee behoudt je het overzicht. De volgende stappen helpen je bij het bepalen van jouw strategisch marketingplan. Zo kom je gemakkelijker tot de kern.
Het doel van het marketingplan
Een marketingplan schrijf je omdat je een bepaald doel wilt halen. Het marketingplan gaat verder in op het doel en de aspecten die het doel ondersteunen. Echter zijn er wel een paar regels voor het opstellen van het doel. Dit zijn de volgende:
Het doel is …
- realistisch
- specifiek
- meetbaar
- tijdgebonden
Deze regels zijn opgesteld zodat het doel haalbaar, concreet en te goed te meten is. Je wilt natuurlijk duidelijk weten of het doel gehaald is of niet.
Een voorbeeld van een marketingdoelstelling is: In 2019 30% meer offerteaanvragen binnen krijgen.
Doelgroep
Als startende ondernemer is dit heel belangrijk om te weten. Voor wie is je product of dienst eigenlijk? Dat is je doelgroep. Dit breng je in kaart door te onderzoeken wie je doelgroep is. Dit geeft je veel informatie die je nodig hebt om tot een goede marketing strategie te komen.
Wat zijn de kenmerken en behoeften van de doelgroep? Met deze informatie kan je de strategie aanpassen zodat hij past bij de doelgroep.
Concurrentieanalyse
Of de onderneming succesvol wordt of niet wordt ook bepaald door de concurrentie in dezelfde branche. Het is vooraf heel handig en nuttig om te weten hoe de concurrentie ervoor staat en waar zij in uitblinken en waar jij ze voor kan zijn.
Met deze uiterst bruikbare informatie kan je de strategie aanpassen, je gaat immers niet investeren op een vlak waar een concurrent al veel te groot is. Je krijgt met een concurrentieanalyse inzicht in de kansen van je onderneming, hierop kan je de marketingstrategie op aanpassen.
SWOT-analyse
Het kloppende hart van elke marketingplan, de SWOT-analyse. Hierin kom je verschillende zeer belangrijke dingen te weten. De naam geeft het al aan.
- Strengths
- Weaknesses
- Opportunities
- Threats
In een SWOT analyse kom je, door middel van een interne en externe analyse, een confrontatiematrixen belangrijke kwesties achter kansen, zwaktes, verbeterpunten en goede punten.
Marketingstrategie opstellen
Nu je in de vorige stappen informatie hebt verzameld over concurrenten, de doelgroep en mogelijke kansen etc. kan je gaan bepalen hoe je het opgestelde doel gaat halen. In deze stap trek je conclusies uit de eerder onderzochte stappen. Je weet waar kansen liggen en wie je hiervoor moet bereiken.
De prijs bepalen
De dienst die je gaat leveren of het product dat je gaat aanbieden krijgt een prijskaartje. Deze moet aantrekkelijk zijn voor de klant maar niet te laag, je moet wel winst kunnen maken. Bij de concurrentieanalyse heb je al de prijzen van je concurrenten bekeken.
Hoe biedt je de diensten/producten aan?
Op welke manier ga je jouw diensten/producten aanbieden? Ga je op zoek naar veel verkopers, wil je 1 fysieke winkel of ga je het online verkopen? Ook dit dien je te beschrijven in je marketingplan.
Hoe bereik je de doelgroep?
Op welke manier bereik je het meest bij je doelgroep. De consument of klant moet immers wel weten dat je bestaat. Dit kan via verschillende kanalen, bijvoorbeeld door reclame op TV, radio, mailings, sponsoring bij een sportvereniging, sociale media etc.
Er zijn dus veel kanalen om de consument te bereiken en je moet dus uitzoeken en uitproberen welke manier voor jouw onderneming het beste werkt. Tip: sociale media kost je niks en is dus een kanaal waar je gemakkelijk gebruik van kunt maken!
Heb je bijvoorbeeld een onderneming die alleen maar in de regio te werk gaat? Dan is het niet slim om daarbuiten reclame te maken, dit is verspilling van het marketingbudget.
Marketingbudget
Starters en kleine ondernemingen beschikken niet over een breed budget, helemaal niet voor marketing. Het gevolg hiervan is dus dat je keuzes moet maken over het inzetten van het beschikbare budget.
Je moet dus, indien je over een beperkt budget beschikken, nadenken. Op welke manieren kan ik het budget inzetten en welke manieren zijn het meest effectief? Vanzelfsprekend is natuurlijk dat je de meest effectieve manieren kiest.