Een eigen bedrijf beginnen is een lastig en soms ingewikkeld proces. Je moet veel keuzes maken en je kunt je succes moeilijk garanderen. Toch zijn er een aantal dingen die je het je makkelijker maken en de kans van slagen aanzienlijk vergroten!
1. Onderzoek je mogelijkheden
Een eigen bedrijf beginnen is lastig, een succesvol eigen bedrijf begint dan ook met een goed uitgedacht plan. Dit plan, ook wel bekend als ondernemersplan, businessplan of bedrijfsplan, speelt een essentiële rol bij het starten van je bedrijf. Breng de kansen, concurrentie en potentiële klanten zorgvuldig in kaart.
Wat staat er in een goed businessplan?
- Wat ga je doen?
- Waar ga je je vestigen?
- Welke rechtsvorm kies ik? (Bekijk hiervoor eens dit artikel over de keuze tussen een eenmanszaak of een BV)
- Is er een markt voor mijn product, waaruit blijkt dat ik en hoe ik aan klanten kom?
- Welke verzekeringen heb ik nodig (Lees; Belangrijke verzekeringen voor startende ondernemers)
- Wie/wat zijn mijn concurrentie?
- Hoeveel geld heb ik nodig om dit te realiseren?
Heb je al deze vragen beantwoord, dan heb je inzicht in de haalbaarheid van de door jouw opgestelde plannen. Zo zorg je ervoor dat je altijd op een goed plan terug kunt vallen.
2. Wat gaat jouw product of dienst kosten?
Als starter is dit één van de belangrijkste beslissingen die je zult gaan moeten nemen. Wat wordt de prijs van mijn product of dienst?
Hier moet je goed over nadenken, het is namelijk heel verleidelijk om concurrenten af te troeven met lagere prijzen. Maar dit is vaak een slechte zet. Een lage instapprijs haalt misschien wel klanten binnen maar maakt het nagenoeg onmogelijk om je tarieven op een later tijdstip weer te verhogen. Ook kan een lagere prijs een afschrikkend effect hebben op de klant, want wat niets kost heeft ook geen waarde. Het is dan ook een stuk verstandiger om vanaf het begin een marktconforme prijs aan te houden, op deze manier behoud je een goede uitgangspositie voor latere onderhandelingen.
3. Leer onderscheid maken tussen privé en werk
Veel starters werken vanuit huis, dit lijkt dan ook heel erg makkelijk. Maar kijk uit, je moet goed een scheiding tussen werk en privé realiseren. Als je vanuit huis werkt wordt je enorm snel afgeleid, de was moet opgevouwen, de kinderen naar school gebracht en gehaald, social media etc. Hierdoor werk je misschien wel hele dagen maar krijg je eigenlijk bijna niets gedaan. Dit is niet bijzonder effectief.
Voorkom dit door goede afspraken te maken met jezelf en eventueel het gezin. Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Dit doe je door een werkkamer te maken waar je rustig en ongestoord hele dagen kunt werken en anderen te laten weten wanneer je werkt zodat die je niet onderbreken. Neem ook zoveel mogelijk afstand van privé zaken tijdens werk-uren, neem bijvoorbeeld een werk e-mailadres en schaf een werktelefoon aan zodat vrienden en/of social media je niet zullen storen. Kortom, een goede scheiding tussen werk en privé zorgt voor zo min mogelijk afleiding en dus maximale effectiviteit.
4. Een eigen bedrijf beginnen doe je met een goede basis
Om er voor te zorgen dat je altijd het overzicht behoudt is een goede organisatie belangrijk. Zorg dat je voor het opstarten van je bedrijf precies weet waar je allemaal mee te maken krijgt en wat je nodig hebt. Dit kan gaan om bijvoorbeeld wettelijke eisen, algemene voorwaarden etc. Als je dit goed uitgevoerd hebt kom je nooit voor verrassingen te staan.
5. Gebruik en ga om met kritiek
Natuurlijk krijg je het liefst complimenten, maar kritiek is minstens net zo waardevol, al dan niet waardevoller. Geharde ondernemers die al lang in jouw branch en netwerk zitten herkennen de fase waarin je je bevindt omdat ze die ook hebben doorgemaakt. Maak gebruik van hun kennis en oplossingen. Deze raad moet je wel willen ontvangen en vang het niet te persoonlijk op. Het is immers bedoeld om de samenwerking vooruit te helpen en niet om jou af te vallen.
Je kunt op de lange termijn enorm profiteren van kritiek van jouw klanten, leveranciers, adviseurs en contacten. Ze zijn namelijk allemaal ook gebaat bij een samenwerking met jou bedrijf.